Naturnära kost och lite småprat med mig själv
mars 2, 2018
Helgens smoothiesfrukost är en skön livskvalité för mig
mars 10, 2018

Att hitta det som gör att du mår bra…där inne på riktigt. Att vara på riktigt är så himla viktigt för mig för att kunna må bra ända inne i magen. Inte vara eller låtsas vara någon jag inte är. Att spela massa roller som jag inte orkar bära tar alldeles för mycket energi. Jag är färdig med det.

Efter fem veckor med massor med  ljus  och värme som jag har haft  här i Ha Hin så laddar jag för marsljuset och  våren i Sverige. Jag ser fram emot vårsol takdropp och påskpyssel.

       En varm solig strand

Jag och min man har bestämt oss för en rejäl upprensning igen så fort som vi kommer till Stockholm – ja det är dags igen. Vi ska fylla kassar,  “ge bort kassarna”, ”kasta kassarna” och det är mer än nödvändigt. Vi ska gå igen om alla våra förråd och våra vrår. Det får bli vår största genomgång sen vi flyttade till Gärdet. Våra kassar  får bli våra symboler för att det kommer bli en händelserik vår och säkert en spännande lång tid framöver. Vi fyller på med nytt var så säkra!

Jag vi har en känsla av att den här våren blir fylld av händelser som kommer förändra både vårt privata och  arbetsliv – vi är förväntansfulla. Genom livet har jag lärt mig att så fort jag har bytt väg eller mist/träffat något eller någon har nya vägar öppnats och nu ska det ut och provköras på många nya vägar – det borde betyda att det blir ett  spännande 2018!

Jag är så glad åt mina träningskläder som funkar till allt – Daily Sports!

Inför hemfärden vill jag packa ner och  behålla mina påfyllda batterier  och för att jag ska ska komma i fas gör jag mig beredd att ge mig själv ett intag av D-vitamin. D-vitamin är nödvändigt och extra viktig när mörkret fortfarande har ett lite grepp om oss hemma i Sverige. Jag tänker på upptag  av kalcium och fosfor till ben- och tänder men också på hud och hår som mår bra av att man har en bra D-vitaminbalans men sen kan listan göras lång med fler argument för att vara supernoga med att undvika en D-vitaminbrist. Till exempel behövs D-vitamin för ett starkt immunförsvar, för att hålla förkylning borta, hjälpa till för att ge ett gott humör, motverka hjärt och kärlsjukdomar, hålla mage/tarm i gång och motverkar sömnproblem. Även hormonnivåer påverkas av D-vitaminet.

D-vitamin finns i vår kost ibland annat i ägg, fet fisk och i kantareller men det krävs orimliga mängder för att få i sig dagsbehovet.

Sushi så gott i hela världen!

Ta tillskott med D-vitamin under vår mörka årstid.  Jag brukar rekommendera ett dagligt intag av minst 2000 IU/dag.

Visst är det härligt att ljuset håller på att återvända  och visst är det fint med tända ljus men tänk på att ta ett extra tillskott av D- vitamin!  Nu laddar jag för en salig  känslosam och fantastisk vår.  !

Att boosta kroppen inifrån med rätt kost ger stora märkarbara positiva förändringar på ganska kort tid. Negativ stress, osunda vanor som tex. lite för mycket vin, brist på träning och ”urspårning” på kosten visar sig också tyvärr, fast på ett negativt sätt det har många med mig fått facit på.

Jag vet ju vad alla tidningar kommer att hetsa oss med alldeles snart:

Sommar mjuka händer! Starka naglar. Vital sommarhud. Sommarfina fötter. Sommar vårda ditt hår! Ja ni vet själva och jag börjar sommarputsa redan nu!

Såååååå….!!!!!

*Håll koll på nyttiga fetter t.ex. rätt mängd omega-3 och mer kokosfett   i drinkar och mat.

*D-vitamintillskott

*Gröna smoothies som innehåller mycket klorofyll som håller cellerna pigga, är renande och gör kroppen mer basisk. En liter per dag.

*Återfukta och rena och rensa med att dricka tillräckligt med vatten och grönt te

*Långa dagliga promenader och cirkelträning 5 dagar i veckan.

*Sov minst 7 timmar per dygn.

*Ta Bioraculous  för att ge uthållig, vara lustfylld och få in massor med antioxidanter i kroppen!

*Matsmältningen måste funka om inte syns det på huden. En fin hud utan orenheter och glåmighet visar tecken på att en tarm fungerar. Att äta en kost med ett bra fiberintag utan att för den skull göra illa tarmen (stomi opererade som jag ska vara lite extra försiktiga) gör att matsmältning fungerar och att det inte blir kvar en massa elände i tarmen. (Just nu boostar jag med enzymer och Aloe vera från Holistic.)

*Ät tillräckligt med protein för kollagenproduktionen, för att förbättra hormonbalansen. Protein är viktig byggsten som ofta blir lite för lite av i kosten. Försök välja vegetabiliskt protein.

* Upplev naturen.

* Tacksamhet till det som är runt oss

* Vara den du är på riktigt  spela inte massa roller.

Älskar kosten som Thailand bjuder mig på!

Nu har sådan förväntan att möta min familj och mina vänner hemma i Sverige men jag  har också  nya vänner med mig hem i bagaget – det är också härligt!

Allt har sin underbara tid – Tacksam!

 

.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *