Jag skapar plats och utrymme för att kunna investera i det som är resten av mitt liv.
februari 13, 2018
Kan hälsa vara ett lotteri?
februari 17, 2018

Ljuvliga blommor tillhör våra hem. De gör gott för själen.

Tiden – en klassiker är att försöka stoppa den när man är på en plats där allt är enkelt, ljust och varmt! Omöjligt men jag samlar ihop mig och tankar energi!

Här äter jag sunt och ibland totalt släpper för att njuta av något alldeles speciellt, golfar, simmar, powerwalkar! Jobbar på halvtid men framförallt – tiden räcker till  återhämtning! Jag är en person som kan se lite för lättsamt på tillvaron i den här tropiska miljön så här kommer några små råd till mig själv som jag ska försöka hålla mig till för att inte helt falla ur ramarna.

Vår guldiga favoritman älskar blommor

Råd1. Drick tillräckligt med rent vatten. Speciellt nu när jag är i Thailand och det är väldigt varmt. Det är lätt att missta sig på hunger och törst. Jag dricker ett ljummet glas vatten om jag känner ett obefogat sug som kan uppfattas som hunger!

Råd 2. Mitt saltsug ökar här i sommarvärmen. För att inte ramla in i chipsskålarna, salta jordnötter och andra salta snacks som finns lite här och var.  Jag lyssnar jag på min kropp och tar jag en nypa salt i ett stort glas vatten och jag känner mig som ny igen efter t.ex. en het golfrunda här i Hua Hin. Jag blev bjuden på små söta underbara tomater som var saltade med vanligt salt på golfbanan häromdagen. Det gjorde susen den gången och tipset tar jag med mig inför sommarens varma sommardagar hemma i Sverige.

Gryningen! Bästa tiden för att träna här i varma Hua Hin

Råd 3. Jag äter min favoritsallad spicy papaya sallad eller edamamebönor innan jag äter min huvudrätt. Mina bönor och sallader ger en liten garanti för att jag även kommer äta en hälsosam huvudmåltid.

Råd 4. Jag håller mig undan för alla ljuvliga vackra stora bufféer. Mina ögon älskar all färggrann mat, dryck, frukt men min mage behöver en bråkdel av allt det vackra. Mina ögon kan få mig att falla för både det ena och det andra så har det alltid varit.

Råd 5. Jag ”tävlar” med att komma sist! Sist med att ta den sista tuggan i mitt sällskap. Lägger ner besticken, njuter av smaker och dofter, sällskap och dukning! Ingen vet att dom är med i tävlingen!

Råd 6. Jag tränar på att äta långsamt och njuter av varje tugga. Hjärnan ska också hinna med att tala om när jag blir lagom mätt. Så en liten 20 minutersregel efter maten som får mig att veta att jag är lagom mätt är jag fortfarande hungrig är en liten extra sallad helt ok.

Råd 7. Jag tar reda på vad som stressar min kropp. Jag har en tendens att vid stress eller oro “lugna” mig med att stoppa något i magen. Jag har börjat lista hur jag kan hantera stunder med stress, oro, sorg eller andra mindre bekväma situationer.

Råd 8. Jag är på en längre utlandsvistelse  i ett nytt hem och visst blir kosten emellan varven fel. Det gör ingenting! Huvudsaken är ar att själva grunden är hälsosam och att kroppen får röra på sig varje dag.

Råd 9. Jag gör näringstäta morgonsmoothies eller juicer. Boosta kroppen är en rutin som får följa med var jag än befinner mig i världen!

Råd 10. Jag får njuta av ett glas vin, champagne så ofta jag vill när jag är ledig!

Svala melonsmoothies

 

Underbara pool

Ja visst är det enkelt att säga att simning är grejen när poolen just nu är runt knuten. Jag tänker nog ändå låta simningen följa med mig hem som ett bra komplement till mina vardagliga träningsrutiner.

Vatten ger en så  fin känsla, ett skönt motstånd och att simma är skonsam, sliter inte på ben och knän på samma sätt som löpning kan göra. När jag simmar flyter också mina tankar runt i poolen. För mig blir det en slags meditation att simma.

Att ha dessutom möjligheten att få simma utomhus och  i en vacker miljö ger stunden i vattnet något alldeles speciellt till både sinnet och kroppen.

Att hitta enkelheten är viktigast för mig både när det gäller kosten och träningen!

Ha en skön fredag!

Dream on Baby

.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *